Dat toestemming geven kan volgens mij wel degelijk, en neemt mij mijn auteursrecht (uiteraard) ook niet af, maar geeft anderen onder voorwaarden gelegenheid om iets met mijn tekst te doen. Reken maar dat juristen fora/blogs van bijv. kranten en grote softwarebedrijven dat uitgebreid dichtgetimmerd hebben.
Stel jij plaatst hier een code en iemand anders gaat ermee vandoor. Als een rechter bepaalt dat hier alsnog een vergoeding voor betaalt moet worden gaat dit geld naar jou en niet naar ons. Logish toch?
Het hangt er maar helemaal vanaf hoe e.e.a. ingericht is. Een forum kan best zo ingericht zijn dat gebruikers alle rechten overdragen (zie ik hier niets van hoor).
We dwalen nu een beetje af van het probleem dat ontstaat zodra er GPL-code in een forumbericht is opgenomen... Alle tekst die rondom een regel GPL-code (copyleft) valt automatisch onder GPL. Door een regel GPL-code (die niet van jou is) op te nemen ben je (als auteur van de tekst daaromheen) verplicht jouw tekst
ook onder GPL vrij te geven, of je dat nou wilt of niet. Lees de GPL er maar op na. Je zult niet de eerste zijn die zich daar ernstig mee in de vingers snijdt.