uitbreiding van het invulformulier.....

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
Henk-Joyce
Contacteer:

uitbreiding van het invulformulier.....

Bericht door Henk-Joyce » 20 mar 2005, 11:38

hallo support,

voordat ik om support vroeg heb ik getracht al een antwoord te vinden.
Ook las ik deze regel van Bee: "............ maar soms ergeren wij ons aan het lage niveau van de post, of aan de vraag zelf......"

Ik moet eerlijk zeggen, dat zo'n uitspraak me een beetje kopschuw maakt.
Ik ben een complete beginner met forumsoftware. Namen, uitdrukkingen etc die voor jullie dagelijkse kost zijn, zijn voor mij nog Frans. Ik heb geen idee waarover het gaat. Als je dan met die niet juiste benamingen ook nog met de zoekfunctie aan de slag gaat, krijg je nul op het request.
Dan stel je een vraag, die voor deskundigen als laag niveau of gebrekkig overkomt, maar die voor de beginner zoals ik, al moeilijk is te verwoorden. En geloof nu niet dat ik laag opgeleid ben, nee universitair maar 10-tallen jaren terug en natuurlijk totaal niet op pc-gebied laat staan op specifiek forumsoftware gebied. Het kan dus niet anders dan dat je als beginner ook beginnersvragen stelt. Het kan ook niet anders dan dat beginners waarschijnlijk altijd dezelfde soort vragen stellen.

Ik houd met bezig met elektroheli's en heb daarvoor sinds kort een forum.
Ook daar zijn vele beginnersvragen dezelfde. Ook via mail die ik binnenkrijg zijn alle beginnersvragen dezelfde.
Dus ik vind, dat ik dan voor elke vraag ook een antwoord moet geven en nieuwkomers niet kopschuw moet gaan maken.

Maar goed, dat is mijn mening, die ik hier even wilde ventileren omdat ik bij het zoeken niet een antwoord kon vinden en bij het vragen deze tekst van Bee tegenkwam, waardoor ik toch een beetje kopsschuw ben geworden en me ook een beetje "in de hoek gezet voel" als beginner.

Nu mijn probleem: ik wil het registratieformulier gaan uitbreiden met een invuloptie, waarbij dan na het inloggen onder de gebruikersnaam ook de leeftijd en woonplaats van de gebruiker komen te staan. Dat moeten dus verplichte velden worden. Ik heb op trefwoorden gezocht, maar niets gevonden. Dus ik zal wel de verkeerde woorden gebruiken.
En daarom wil ik vragen of jullie me verder willen helpen........

vr.gr.

Henk-Joyce

b]Wat is het probleem?[/b] geen
Wanneer ontstond het probleem? geen
Adres van je forum: http:// http://www.elektroheli.nl
Geïnstalleerde mods: geen idee
Huidige template: airhead
phpBB versie:Host: geupdat naar versie 12 maar er blijft v11 staan??? Begrijp ik niet, maar ik kan er mee leven :-))
Heb je onlangs een mod of stijl geïnstalleerd? nee
Heb je gezocht naar een antwoord? ja

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 20 mar 2005, 11:43

Even over stukje van bas:
Wat jij nu steld, is wel een vraag die gevonden kan worden, maar er worden veel dommere vragen, die soms er onderstaan gesteld. Wij ergeren ons daar dan aan, omdat wij dan weer dat moeten uitleggen. Bas wil mensen hier absoluut niet mee afschrikken.
Woonplaats stond er toch standaard al?
Voor de geboorte datum: http://mods.db9.dk/ heeft de birtday hack.
Om een mod te installeren zie:
http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=24
http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=37

EDIT: Over je probleem met de versie: Je moet update_to_latest.php uit de install map uploaden erheen gaan in de browser, en dan verwijderen. Tevens raad ik je aan om gelijk naar versie 2.0.13 up te date. Er zit een ernstige fout in de versies daarvoor worden iedereen als admin kan inloggen!

Henk-Joyce
Contacteer:

Bericht door Henk-Joyce » 20 mar 2005, 11:54

paulus schreef:Even over stukje van bas:
Wat jij nu steld, is wel een vraag die gevonden kan worden, maar er worden veel dommere vragen, die soms er onderstaan gesteld. Wij ergeren ons daar dan aan, omdat wij dan weer dat moeten uitleggen. Bas wil mensen hier absoluut niet mee afschrikken.
hallo Paulus,

even voor de duidelijkheid: ik heb NIET gezegd dat het de bedoeling van Bas is om mensen af te schrikken.
Nee, ik heb mijn gevoel/mening weergegeven toen ik dat las.
Ik huldig nog steeds het standpunt dat een vraag niet echt dom is. Een ieder vraagt naar zijn verstandelijke vermogens en kennis op bepaald gebied. Als je weinig kennis hebt en een vraag stelt aan iemand met veel kennis, dan kan zo'n vraag natuurlijk van lage orde zijn. Maar voor degene die hem stelt, is dat niet een vraag van lage orde. Hij weet toch niet meer????

Als iemand mij een vraag stelt over het nederlands recht en die persoon is opgeleid als piloot dan kan die vraag juridisch wel van een lage orde zijn, maar de vraagsteller weet toch niet beter? Dus is die vraag niet dom en zijn opleidingsniveua is ook niet echt dom.......dus......

Dat is eigenlijk wat ik bedoel te zeggen.
Het is beslist geen persoonlijke aanval op wie dan ook van dit php-forum. Nee, want zo zit ik niet in elkaar.

Mijn uiting van mijn gevoelens op dit punt is eerder bedoeld om een beetje begrip te kweken voor de domme beginners........of hoe je ze dan ook wilt noemen. Meer niet.

Hetzelfde geldt voor het installeren van een mod.
Voor jullie is dat gesneden koek, voor mij een intens studieobject omdat ik wel een pc gebruik, maar mij nog nooit heb verdiept in hetgeen acher het scherm gebeurt.
Het is net zoiets als autorijden: ik rijd al jaren auto, maar als er iets onder de motorkap gebeurt wat niet in de haak is of wat veranderd moet worden, dan moet ik naar de garage.
Dat is ook zo met het forumsoftware. Zo nu en dan probeer ik daar wat wijzer te worden, maar dan kom ik terecht in bestanden en codes en Joost mag weten wat, en dan heb ik echt geen idee meer, hoe en wat.

Ik vind mijn forum erg leuk, ik vind jullie support/php-forum klasse en verbaas me heel vaak over de vele kennis, maar als ik de post lees en de antwoorden, nou dan moet ik eerlijk zeggen, dat 99,9 % daarvan voor mij totaal onbekend is.

Dus om het beginners-stadium achter je te kunnen laten, nou.....daar is in mijn geval echt wat voor nodig, inzet van mezelf en van jullie deskundigen, geduld...........

vr.gr.

Henk-Joyce

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 20 mar 2005, 12:00

Ik snap absoluut dat het soms mensen afschrikt. En meestal helpen we ze ook, maar soms niet.
Neem nou een voorbeeld van het volgende:
Je krijgt bij het installeren een foutmelding

Code: Selecteer alles

Could not connect to the database.
Ik denk wanneer je deze foutmelding intypt, dat je zeker 500 topics krijgt met de oplossing. Wanneer dit dan nogmaals gevraagt wordt(Die persoon heeft dus niet gezocht), raken wij geiriteerd, zeker als dit vaak gebeurt.

Over het installeren van mods. Ik snap perfect hoe je je voelt. Als je naam mijn eerste topic ooit kijk(http://www.phpbb.nl/viewtopic.php?p=324 ... ght=#32444) dan zie je dat ik ook zo begonnen ben. Maar door hier veel te lezen, ben ik er nu een site over begonnen. Wij willen absoluut mensen helpen, maar sommige dingen worden te vaak gevraagt, terwijl ze heel erg simpel zijn te vinden.
[/code]

Bee

Bericht door Bee » 20 mar 2005, 12:08

Nu is het ook wel zo dat ik niet echt in de vrolijkste stemming was toen ik het schreef, maar er zijn dus ook mensen die niet weten wat aanpassen op aanwijzing opvolgen betekend. Zowieso is de hele sticky omstreden, en is nog niet bekend of deze op lange termijn blijft staan, maar het is een eerste poging om de vragenstroom een beetje in te dammen, omdat het volgens het team te erg wordt, en wij al duidelijk hebben aangegeven op verschillende plekken dat de oplossing al gegeven is.

Het is waar dat het beter gezegd kan worden, maar sommige vragen zijn gewoon echt te erg voor woorden: http://www.phpbb.nl/viewtopic.php?t=17854&highlight=
... Maar ik modereer (nog) niet.

Henk-Joyce
Contacteer:

Bericht door Henk-Joyce » 20 mar 2005, 12:16

hallo Paulus,

dank je voor jouw antwoord.
In feite denken we er dus gelijk over.

Maar ik begrijp nu dat het zoeken dus is geënt op engelse tekst?
Of is die conclusie ook voorbarig?

Ik zocht op infulformulier omdat ik een nederlandstalig forum hebt.
Dan verwijs je me naar een mod en die is Engels.
Ja dan kan ik ook niets vinden.

en als je al engels spreekt, dan moet je nog wel de juiste zoeknaam ingeven............ dus gemakkelijk om php-gevorderde te worden?
Nee, ik vind van niet..

En al denkende kom ik tot iets anders:
Een betaalde helpdesk. De helpdesk krijgt de inloggegevens van het forum. De beginner vraagt om de installatie van een mod. De helpdesk doet dat en maakt daarvoor Euro 1,50 over.
Het aantal vragen neemt af, de incidentele beginners zoals ik, hebben hun probleem de deur uitgedaan.......enz

Ik zou direct Euro 1,50 betalen om bepaalde dingen als mod installatie op afstand te laten maken.
Niet omdat ik bulk van het geld (ik werk niet meer) nee, gewoon omdat ik als de dood ben dat ik de zaak door elkaar gooi.
Dat is in mijn enthousiasme al vaker gebeurd. De provider helemaal op tilt omdat ik in mijn onschuld bestanden van de server had verwijderd, die niet mochten verwijderd worden. Ik dus vragen of ze die bestanden dan niet konden beveiligen tegen verwijderen. "Nee dat kan niet. Ik moet beter opletten"............ ja mooi gepraat, ik heb net zo veel verstand van dat soort dingen als een koe van de zaterdag.............

Dus het valt echt niet mee in beginnersland...........liters zweet kost het.......en ik denk dat ik altijd een beginner op dit gebied blijf...

Bedankt dat ik mijn hart mag luchten en bedankt voor het gesprek en de oplossingen.

vr.gr.

Henk-Joyce

PS
een betaalde helpdesk? Nee eens zo gek idee :wink:

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 20 mar 2005, 12:24

Helaas, de gehele phpbb(En php documentatie ook) software is in het engels geschreven. Ik heb hier ook moeite mee, maar ik probeer het wel. Als je een beetje engels kan je het meeste vinden. Ik heb een aantal mods geschreven, maar die moet ik in het engels op phpbb.com zetten, omdat ze andere gesloten worden, ook al ken ik geen engels.

Dat idee van die helpdesk is niet zon slecht idee. Er bestaan wel sites die forum's voor een kleine prijs aanbieden, maar die installeren geen mods. Ik denk als zo iets er zou zijn, dat er inderdaad veel minder "domme" vragen worden gesteld.

Over dat verwijderen van bestanden.
Dat is absoluut niet waar. Een host kan ten alle tijden bestand beveiligen tegen het verwijderen. Ik weet dus niet hoe ze eropkomen dat dat niet zo is. Aan het antwoord te zien is het een bedrijf dat geen perfectte support verleent.

Henk-Joyce
Contacteer:

Bericht door Henk-Joyce » 20 mar 2005, 12:26

bee schreef:Het is waar dat het beter gezegd kan worden, maar sommige vragen zijn gewoon echt te erg voor woorden: http://www.phpbb.nl/viewtopic.php?t=17854&highlight=

hallo Bee,

ik heb dat gelezen en moest het dus echt twee keer lezen voordat ik ook de clou zag en het begreep.
Voor jou is dit gesneden koek, begrijp ik.
Jij hoeft maar met een half oog te kijken en ziet gelijk de problemen.
Ik kijk met beide ogen, koop een leesbril en zie nog niks.

Ik heb een vliegschool voor modelhelilopters en ik betrap me zelf ook op dit fenomeen. Gisteren waren we aan het lessen en plotseling deed de heli vreemde dingen. Heli geland en samen met de cursist kijken.
Ik zie direct wat er aan de hand is (paddelstand uit de borging geschoten)
De cursist kijkt, kijkt.............en ziet echt niet het probleem. Ik vond het meer dan duidelijk zichtbaar want de paddelstang hing/stond scheef.
Hij had geen idee waar hij naar moest kijken en als hij keek, dan is hij ziende blind........ dus ik zeg: Kijk nou eens goed. Hij: "wat denk je dat ik doe? Ik zie echt niks bijzonders". Ik wijs het hem aan. Hij: "Echt dat had ik niet gezien, Het is zo duidelijk als wat, maar ik zie het gewoon niet".

Dat is in feite dezelfs prolematiek.
Nu ik zelf beginner ben op dit gebied, herken ik weer veel meer situaties van beginners in mijn vliegschool.

Dank je voor jouw antwood,

vr.gr.

Henk-Joyce

PS:
dan heb ik me aangemeld op het adres wat ik van jullie kreeg voor die Birthday mod. Kom ik dus weer op een forum, met ik weet niet hoeveel berichten en alles in het Engels.
Dan vind ik de mod en kijk: engels.
Dus je moet aan het knutselen in een of ander bestand.
Heel eerlijk: dat durf ik dus niet. Ik heb geen enkele kennis van zaken over programmeren, bestanden veranderen in "onderwater"schermen...
Dus nu bij mij : twijfel alom.....................

Gesloten