HEELP!
Forumregels
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.

HEELP!
Heelp ik snap helemaal niks van dit forum! Wie kan me het vanaf het begin uitleggen?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Tijd weg geweest!
Maar ik BEN terug!
Maar ik BEN terug!
Als je me ff verteld wat voor host je hebt kunnen we je verder helpen..
(ik verwacht zo mijn nieuwe collega Nymph hiero als ze dit leest
)
(ik verwacht zo mijn nieuwe collega Nymph hiero als ze dit leest

[+] Isento at DeviantArt
Okee moetten we even wachten want lycos is offline..
Verder heb je alle bestanden al geupload?
Verder heb je alle bestanden al geupload?
[+] Isento at DeviantArt
Dan zullen we eventjes moeten wachten...
Maar alvast vooruitlopen..
Na je upload ga je naar de map install/install.php dan instaleer je het forum..
Vergeet niet van te voeren PHP/MySQL te activeren!!
Maar alvast vooruitlopen..
Na je upload ga je naar de map install/install.php dan instaleer je het forum..
Vergeet niet van te voeren PHP/MySQL te activeren!!
[+] Isento at DeviantArt
een hele handleiding om het te installeren :
ik hoop dat je het zo snapt 
Code: Selecteer alles
Downloaden van de bestanden
Ja, je moet natuurlijk wel wat hebben om op internet te zetten. Laten we beginnen met het downloaden van PhpBB van de PhpBB-website. Deze website is te vinden op www.phpbb.com.
Ga op deze site naar de sectie Downloads en kies daar voor "phpBB 2.0.3 [ Full Package ]". Het maakt niet uit of je kiest voor ZIP of GZIP. Het werkt allebei hetzelfde.
Verder moet je van deze site ook nog het nederlandse taalpak downloaden en de nederlandse buttons voor SubSilver. Deze staan iets lager op de pagina. En alweer maakt het niet uit of je kiest voor ZIP of GZIP, het ligt er gewoon aan wat je het prettigst vind om mee te werken en aan wat je uitpakker aan kan (Winzip kan allebei aan).
Uitpakken
Na de bestanden gedownload te hebben, gaan we ze uitpakken.
We beginnen met het openen van het ZIP- of GZIP-bestand waar de basisbestanden van PhpBB in zitten. Deze heet phpBB-2.0.3.zip (of .tar.gz).
Pak deze uit naar een (tijdelijke) map. Vergeet niet om de mapstructuur in stand te houden! Als je het forum op je localhost wilt draaien zal je deze meestal moeten uitpakken naar C:phpdevwww of C:Apachehtdocs.
Als deze zijn uitgepakt gaan we beginnen met de uitbreidingen die we erbij gedownload hebben. Laten we beginnen met het Nederlandse taalpakket. Deze heet lang_dutch.zip of lang_dutch.tar.gz. Pak deze uit naar de Languages-map in de PhpBB-map waar je net de basisbestanden naartoe hebt uitgepakt. Houd ook nu de mapstructuur intakt!
Als laatste gaan we de buttons voor SubSilver uitpakken. Dit bestand heet SubSilver_dutch.zip of -.tar.gz. Deze pak je uit naar de map templatessubSilverimages onder je map waar je je forum hebt uitgepakt.
Uploaden
Nu we klaar zijn met de voorbereidingen kan het echte werk beginnen. We gaan nu uploaden naar de webserver. Denk er wel aan dat je webhost PHP én MySQL moet ondersteunen. Een voorbeeld van een host die dit ondersteunt is Tripod. Een site met nog veel meer PHP webhosters is http://www.oinko.net/freephp/.
Terug naar het onderwerp. We gaan ons FTP programma starten. In deze tutorial maak ik gebruik van WS_FTP Pro. Misschien is jouw FTP programma iets anders, maar het zal denk ik wel ongeveer hetzelfde er uitzien.
Start je FTP programma en maak verbinding met je host.
Ga nu op je eigen harde schijf naar de map waar je PhpBB hebt klaargezet, klik de map aan en klik op het pijltje naar rechts om je forum te uploaden. Naarmate je verbinding en de drukte op de FTP-server kan dit een tijdje duren.
Als je klaar bent met uploaden, moet je nog gaan CHMODden.
De bestanden die je moet CHMODden zijn:
- config.php naar 777
- /images/avatars naar 777
CHMODden doe je door met rechts te klikken op het bestand en dan FTP Commands -> CHMOD (unix) -> daar moet je alle vakjes aankruizen.
Installeren & Configureren
Hehe, eindelijk zijn we zover dat we kunnen gaan installeren.
Hiervoor ga je op internet (of op je localhost als je het forum lokaal wilt installeren) naar de locatie waar je je forum hebt geinstalleerd. Een formulier verschijnt.
In dit formulier moet je alle velden invullen. Velden die al ingevuld zijn, kan je meestal zo laten staan.
Default board language: Dutch
Database Type: Ligt aan je host, in deze tutorial wordt uitgegaan van MySQL.
Choose your installation method: Install
Database Configuration
Database Server Hostname / DSN: Ligt aan je host, meestal localhost.
Your Database Name: De naam van je MySQL database. Dit is verschillend.
Database Username: Ook dit is verschillend. Op je localhost is dit root.
Database Password: Je MySQL wachtwoord, bij de meeste hosts is dit hetzelfde als je FTP wachtwoord. Op je localhost kan je dit leeg laten.
Prefix for tables in database: Hier staat standaard phpbb_. Dit kan je zo laten staan, tenzij je van plan bent om meerdere forums in 1 tabel te installeren.
Admin Configuration
Admin Email Address: Vul hier je e-mailadres in. Dit zal worden gebruikt voor forummailings en voor je eigen account.
Domain Name: Staat al ingevuld, kan je zo laten.
Server Port: Kan je zo laten.
Script path: Kan je zo laten.
Administrator Username: De gebruikersnaam van de admin
Administrator Password: Het wachtwoord voor de admin
Administrator Password [ Confirm ]: Nog een keer het wachtwoord van de admin ter controle
Nadat je dit allemaal hebt ingevuld, klik je op "Start install". De MySQL tabellen en administrator-account worden nu aangemaakt.
Als alles goed gaat krijg je het volgende te zien:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Je beheerders gebruikersnaam is aangemaakt, nu is je basis installatie compleet. Je komt nu in een scherm waarmee je je nieuwe installatie kunt inrichten. Zorg ervoor dat je de algemene configuratie details controleert en de vereiste vranderingen aanbrengt. Bedankt dat je voor phpBB2 hebt gekozen.
--------------------------------------------------------------------------------
Als je iets anders krijgt, betekent dat dat het installeren niet goed is gegaan en je dus
op vorige moet drukken om je fout te herstellen.
Als je klikt op "Rond installation af", kom je in je admin paneel terecht, waar je
straks wat dingen moet instellen.
Eerst gaan we de installatiebestanden van PhpBB verwijderen, om onze installatie te beveiligen tegen hackers.
Start dus weer je FTP-programma op en verwijder de volgende bestanden:
install.php
upgrade.php
update_to_202.php
Eventueel kan je de volgende mappen verwijderen:
/docs/
/db/schemas/
De map contrib kan ook verwijderd worden. In deze map staan wat aanpassingen van het forum. Maar als je van plan bent om dit niet te gebruiken, kan je de map natuurlijk weggooien. Dit scheelt je weer serverrruimte.
Terug naar het administratiescherm.
Ga eerst naar het tabblad Algemeen Beheer/Configuratie en vul bij de vakken "Site naam:"
en "Site omschrijving" respectievelijk een titel en een omschrijving in. Dit zal op elke
pagina bovenaan komen te staan.
Ga iets naar beneden tot je bij "Account activering aanzetten" aankomt. Zet dit op
gebruiker voor controle van het e-mailadres. Zo weet je zeker dat de e-mailadressen van
je leden bestaan.
Nog verder naar beneden staat de optie "GZip Compressie aanzetten". Als je niet veel
bandbreedte tot je beschikking hebt, kan je deze het beste aanzetten.
We zijn nu aanbeland bij een volgend kopje, "Cookie instellingen". Hier kan je het veld
"Cookie naam" vrij wijzigen naar bijv. "jacqielineiscool". Dit is de identificatie van je
cookie. Als je deze naam later weer wijzigt, moet iedereen opnieuw inloggen.
In het kopje hieronder kan je aangeven hoeveel privé berichten iemand mag hebben.
Veel instellingen die hieronder staan zijn persoonlijk en volgens mij wel duidelijk genoeg.
Toch wil ik nog 1 instelling behandelen, en wel in de onderste categorie met als naam
"Gebruik SMTP Server voor email". Dit staat standaard op ja en dit kan je ook het beste
zo laten staan, tenzij je server mailen via PHP niet ondersteund.
Het gaat te ver om alle tabbladen van de phpBB-admin zo te gaan uitleggen, maar ze werken allemaal op een soortgelijke manier als deze.
Er is nog wel één tabblad wat ik extra wil uitleggen, en dat is het tabblad Forum Beheer -> Management. Hier kan je forums maken en verwijderen. Om de Categorie te wijzigen klik
je op "Bewerk" Op de hierop volgende pagina kan je de Categorie-naam wijzigen.
Je kan uiteraard ook forums aanmaken en verwijderen. Deze hebben iets meer opties om in
te stellen. Dat zijn de volgende:
Forum naam: De naam van het forum.
Omschrijving: Dit komt onder de naam van het forum te staan.
Categorie: In welke categorie moet het forum aangemaakt worden?
Forum status: Onbelangrijk.
Auto-pruning: Moeten er berichten uit het forum worden verwijderd na een tijdje? En zo
ja, wanneer?
Slot
Hehe, dat was het dan. Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Als je fouten vind, mag je dat hieronder melden.
Als je nog steeds problemen hebt, kan je een topic openen op het forum.

Ajuu die maakt er werk van!!
Tip! niet doen als ze problemen hebben komt je post aantal omhoog
geintje
Tip! niet doen als ze problemen hebben komt je post aantal omhoog

[+] Isento at DeviantArt
Van mij dus.Nymphy schreef:whaha nee maar iemand had dit laatst hie ook gepost..
alleen in de vorm van een link..
ik heb gewoon even de tekst hier neergegooid

© FlorisD 2002-2003.

MessageBoard.nl, gratis phpBB forum hosting
Mappen worden in winzip zelf niet weergegeven dacht ik (enkel het pad wordt weergegeven in een van de kolommen). Je moet de bestanden unzippen naar een locatie op je harde schijf, en dan zul je de mappen wel te zien krijgen...
Cheers, w0lfie
» w0lfie.be
» Access - The Party Concept!
» w0lfie.be
» Access - The Party Concept!