updaten lukt niet

Littlebirdy

updaten lukt niet

Bericht door Littlebirdy » 28 nov 2014, 10:55

Littlebirdy heeft hulp nodig
  • Adres van je forum: http://www.schnauzerforum.nl
    Event. modificaties op je forum:nee
    Wanneer ontstond het probleem?gisteren
    phpBB versie:3.0.12

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?nee
    Wat is het probleem?
Sinds een klein poosje heb ik ons forum vernieuwd (opnieuw gestart) bij antagonist hosting.
Onze oude plek en informatie moeten verlaten, wegens onmogelijkheid tot upgraden van de phpBB2 versie die dat forum had. We voorzagen problemen dus die achter ons gelaten.

Gisteren getracht te updaten naar de 3.1.2 via installatron. Dit zou makkelijk moeten gaan, dacht ik, doch helaas.
Meerdere pogingen mislukten (foutcodes in de layout van het forum, info weg, beheerdershoek niet toegankelijk etc.)
Tevens ook getracht eerst naar de 3.1.1 te gaan. doch idem, ging niet.
Antagonist gemaild en deze heeft een optimalisatie van de database gedaan, hier zaten een paar foutjes in die bij het upgraden voor problemen zouden kunnen zorgen.
Ook zoals installatron al aangaf is het een high risk upgrade.
Nogmaals geprobeerd na die aanpassing en toen was het gevolg een witte pagina met in het webadres:
http://www.schnauzerforum.nl/index.php

ik dacht voordat ik ga klooien even checken bij ervaringsdeskundigen, kunnen jullie me op weg helpen?

Theriddler
Contacteer:

Re: updaten lukt niet

Bericht door Theriddler » 28 nov 2014, 11:55

Het wordt afgeraden via installatron te updaten als je enige modificaties geinstalleerd had, nu heb je dat niet maar ook dan wordt dit afgeraden omdat updaten via die weg bekend staat om problemen te geven.

Om phpbb 3.0.12 te herstellen doe je het volgende:
(dit geldt dus alleen als je geen modificaties hebt geinstalleerd)
  1. Download de 3.0.12 versie van phpBB (volledig pakket)
  2. Upload alle bestanden behalve config.php en de volgende mappen ook niet overschrijven: de map images, de map files, de map store ,de map styles. Alle andere bestanden kun je overschrijven.
  3. Ga nu naar jouwforumurl/install/database_update.php, hiermee werk je je database bij naar de laatste versie (gewoon voor de zekerheid).
  4. Verwijder de map install van je forum
Nu verder naar het handmatig updaten van je forum naar 3.1.x. Als je toegang hebt middels ftp naar de webserver dan is het voor het updaten van een forum alleen noodzakelijk de update bestanden te uploaden naar de root (root=waar index.php, viewonline.php en config.php ect staan).

voor het updaten van 3.0.12 naar 3.1.x raad ik je deze handleiding aan: Hoe update ik mijn phpBB 3.0 forum naar phpBB 3.1?
Hier staat alles beschreven hoe je te werk zou moeten gaan.

Belangrijk is dat je ten alle tijden een backup maakt voor het update process, dit geldt met name voor alle bestanden incl een volledige backup van de database zelf welke gemaakt dient te worden met phpmyadmin middels de Exporteer-functie.

gebruik voor het uploaden van bestanden via FTP een betrouwbaar programma: Filezilla

Mocht je hierbij hulp nodig hebben dan zou je een service aanvraag kunnen doen zodat het service-team dit voor je kan doen.

P.S. als ik naar de website link ga zie ik geen witte pagina.

Littlebirdy

Bericht door Littlebirdy » 28 nov 2014, 15:40

bedankt voor je reactie Theriddler

je ziet nu idd geen witte pagina, omdat ik de back up terug gezet hebt, wat gelukkig wel werkte.

ik ben er een klein beetje huiverig voor om zelf te gaan klooien. Ik zal je gegeven info doornemen, durf ik het hierna niet aan, zal ik idd een service aanvraag gaan doen....mss wel zo veilig.

Ik wil het graag leren, maar ben niet te koppig om toe te geven dat je niet alles zomaar en in 1 keer kan.

Littlebirdy

Bericht door Littlebirdy » 28 nov 2014, 19:03

Nog een vraag......ik denk dat ik als ik dit zo lees het nu niet aandurf om zelf te updaten, maar lees elders ook dat dit nog niet perse hoeft. (heb ik dat juist?)

Maar hoeveel kan je dan veilig achter "lopen" qua update en ondersteuning.
Ik dacht namelijk zelf dat het verstandig zou zijn als je het een beetje bijhoud. :roll:

en wat betreft installatron, toch eigenlijk zot dat dit het niet doet......waar is het dan goed voor.

kleine vogel dacht dat ze goed zat hiermee, ze baalt een beetje dat dat niet geheel juist blijkt te zijn.

El torro
Contacteer:

Bericht door El torro » 28 nov 2014, 19:09

3.0.x zou nog zeker een jaar ondersteunt worden, dus je hebt nog tijd genoeg.

Je kan het ook altijd vragen of iemand je even wilt helpen.

David
Contacteer:

Bericht door David » 28 nov 2014, 19:13

phpBB 3.0 en phpbb 3.1 zijn twee op zich zelf staande versies, je hoeft nu nog niet te updaten als je dat niet wilt. De 3.0 lijn blijft nog zeker een jaar ondersteunt, als er een 3.0.13 zou komen dan moet je inderdaad zo snel mogelijk updaten om niet achter te lopen.

Ik weet niet waarom mensen installatron hebben bedacht en waarom het niet goed werkt, het is tool die men beter niet kan gebruiken. Het is ook niet perse makkelijker, want een forum installeren en of updaten is niet zo moeilijk.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Littlebirdy

Bericht door Littlebirdy » 28 nov 2014, 19:33

oke weer een verduidelijking, 3.0.13 is dus een logische opvolger van mijn 3.0.12 versie.
maar zie al gebeuren dat dat ook niet gaat werken, via installatron.

hahaha David, als je weet hoe het moet is het niet zo moeilijk mss.....ooit wel een paar websites opgebouwd, en onderhouden, maar das even andere koek, vond ik toen makkelijker als dit......
En als ik met de website een fout maakte, dan had ik daar ff last van en hup aan de gang...op een forum zijn mijn forumgangers uiteraard belangrijk.

Met die oude versie op vorige locatie wat vervelende dingen beleefd, waardoor ik het graag goed wil hebben en juist de overstap heeft plaatsgevonden, helaas zonder het oude forum aan te kunnen sluiten hierop.

Ik mag overigens wel graag werken met de pc en ben redelijk handig, doch deze info is geef ik eerlijk toe voor mij nieuw, een groene kleine vogel dus :D

"domme" vragen stel ik dus vast nog.
bv dit:
Nu staat dit forum in die installatron bij mijn host waar ik de web applicatie heb gebruikt voor mijn forum..

hoe kom ik daar bij mocht ik zelf aan de gang willen gaan. of ik dit wellicht uitbesteden ga via hier.
Kan dit vanuit de beheerderstools?

ik heb wel even gekeken naar de php, die =5.5.16, en ik las iets over json, dis versie 1.21 en stond enabled achter.

David
Contacteer:

Bericht door David » 28 nov 2014, 19:43

Littlebirdy schreef:oke weer een verduidelijking, 3.0.13 is dus een logische opvolger van mijn 3.0.12 versie.
maar zie al gebeuren dat dat ook niet gaat werken, via installatron.
Inderdaad, 3.0.13 is een opvolger van 3.0.12, 3.1.x is een geheel nieuwe versie die op zich zelf staat. De update van 3.0.12 naar 3.0.13 kan je ook beter niet met installatron doen. Je kan deze applicatie beter helemaal niet gebruiken ;)
Littlebirdy schreef: hahaha David, als je weet hoe het moet is het niet zo moeilijk mss.....ooit wel een paar websites opgebouwd, en onderhouden, maar das even andere koek, vond ik toen makkelijker als dit......
En als ik met de website een fout maakte, dan had ik daar ff last van en hup aan de gang...op een forum zijn mijn forumgangers uiteraard belangrijk.

Ik mag overigens wel graag werken met de pc en ben redelijk handig, doch deze info is geef ik eerlijk toe voor mij nieuw, een groene kleine vogel dus :D
Het begin is altijd moeilijk, maar zo te horen leer je graag en wil je graag meer leren. Heb je de handleiding Hoe update ik mijn phpBB 3.0 forum naar phpBB 3.1? gelezen? Als je iets niet begrijpt dan kan je hier op het forum specifieke vragen stellen of wat extra uitleg zodat wij het één en ander kunnen toelichten. Maak altijd een back-up, dan kan je altijd terug als het mis is gegaan.

Littlebirdy schreef: "domme" vragen stel ik dus vast nog.
bv dit:
Nu staat dit forum in die installatron bij mijn host waar ik de web applicatie heb gebruikt voor mijn forum..

hoe kom ik daar bij mocht ik zelf aan de gang willen gaan. of ik dit wellicht uitbesteden ga via hier.
Kan dit vanuit de beheerderstools?

ik heb wel even gekeken naar de php, die =5.5.16, en ik las iets over json, dis versie 1.21 en stond enabled achter.
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden ;)

Als het goed is kan je via FTP bij de bestanden van je forum komen en via phpMyAdmin bij de database van je forum, daar heb je installatron dus niet bij nodig.

Littlebirdy

Bericht door Littlebirdy » 28 nov 2014, 20:07

via hier dus?
Afbeelding

daar moet ik dan maar eens gaan neuzen.
ik zal eens gaan verdiepen in dit hoekje, nog niet verkend namelijk.

ik heb de handleiding wel gelezen, maar denk dat ik een beetje huiverig of onzeker ben.
stel de reacties hier wel al erg op prijs, dit sterkt weer aan.
bedankt hiervoor.

ennnnnn, installatron laat ik links liggen. hang ik aan de wilgen, misschien logischer ;)

El torro
Contacteer:

Bericht door El torro » 28 nov 2014, 20:14

We beginnen bij het begin.
Heb je een ftp programma?
of in ieder geval de login gegevens van je ftp?

Filezilla is een goed en gratis programma.
https://filezilla-project.org/
Of WS_FTP
http://www.wsftple.com/

Die phpmyadm heb je voorlopig niet nodig.

David
Contacteer:

Bericht door David » 28 nov 2014, 20:15

De printscreen die je nu laat zien is van phpbbMyAdmin, als het goed is kan je daar je tabellen van je forum al zien staan. Je kan eventueel via het config.php bestand controleren of de naam van je databasr klopt en de prefix van je tabellen dan weet je ook zeker dat je goed zit ;) Via de Exporteer tab, kan je een back-up maken van je database.

Huiverig of onzeker maakt niet zo uit, voor mij was het ook niet makkelijk toen ik net met phpBB begon. Was ook ooit een newbie, groentje of hoe je het ook wilt noemen :p Probeer je eert goed in te lezen en als je genoeg vertrouwen hebt kan je het proberen. Het gaat misschien met vallen en opstaan zoals je ooit hebt leren fietsen, maar dan kan je nu ook. Tenminste dat neem ik aan :D

Littlebirdy

Bericht door Littlebirdy » 29 nov 2014, 11:07

El torro schreef:We beginnen bij het begin.
Heb je een ftp programma?
of in ieder geval de login gegevens van je ftp?

Filezilla is een goed en gratis programma.
https://filezilla-project.org/
Of WS_FTP
http://www.wsftple.com/

Die phpmyadm heb je voorlopig niet nodig.
Ik heb de Filezilla gedownload.......

David
Contacteer:

Bericht door David » 29 nov 2014, 11:10

Is het je ook gelukt om in te loggen met de gegevens die je van je host hebt gehad?

Littlebirdy

Bericht door Littlebirdy » 29 nov 2014, 11:11

David schreef:De printscreen die je nu laat zien is van phpbbMyAdmin, als het goed is kan je daar je tabellen van je forum al zien staan. Je kan eventueel via het config.php bestand controleren of de naam van je databasr klopt en de prefix van je tabellen dan weet je ook zeker dat je goed zit ;) Via de Exporteer tab, kan je een back-up maken van je database.
de nummers kloppen had ik al gezien, en de exporteer tab gevonden ;)
Als je een back up via hier maakt, kan je dan het beste bestand kiezen ipv browseropslag?
David schreef:Huiverig of onzeker maakt niet zo uit, voor mij was het ook niet makkelijk toen ik net met phpBB begon. Was ook ooit een newbie, groentje of hoe je het ook wilt noemen :p Probeer je eert goed in te lezen en als je genoeg vertrouwen hebt kan je het proberen. Het gaat misschien met vallen en opstaan zoals je ooit hebt leren fietsen, maar dan kan je nu ook. Tenminste dat neem ik aan :D
Ik kan idd fietsen hahaha, handige handeling, al heb ik er wel een hekel aan.......jeugddingetje hahaha.....
Ik ga me verdiepen, met jullie hulp kom ik vast een heel eind. thanks :D

Littlebirdy

Bericht door Littlebirdy » 29 nov 2014, 11:13

David schreef:Is het je ook gelukt om in te loggen met de gegevens die je van je host hebt gehad?
nog niet, moet de hostnaam ff zoeken, waar kan ik die vinden evenzo de poort?

David
Contacteer:

Bericht door David » 29 nov 2014, 11:19

Littlebirdy schreef:
David schreef:Is het je ook gelukt om in te loggen met de gegevens die je van je host hebt gehad?
nog niet, moet de hostnaam ff zoeken, dat dit antagonist zou zijn is wellicht te simpel gedacht....
De host bij antagonist is ftp.domeinnaam.nl, gebruikersnaam en wachtenwoord moet wel lukken toch? Gebruikersnaam begint meestal met deb en dan een nummer.

domeinnaam.nl vervangen met jouw domein natuurlijk ;)

Littlebirdy

Bericht door Littlebirdy » 29 nov 2014, 11:23

yes, gelukt, de www ff vervangen voor ftp en de poort op 21 gezet

vervolg lijkt een beetje op Smart FTP programma die ik ooit ook gebruikt heb

David
Contacteer:

Bericht door David » 29 nov 2014, 11:30

Fijn dat het is gelukt :) Als er nu nog vragen zijn dan laat je het maar weten...

Littlebirdy

Bericht door Littlebirdy » 29 nov 2014, 11:33

ik zou dus nu in theorie deze kunnen downloaden:
Afbeelding

het volledige pakket neem ik aan dat dan raadzaam is.

Littlebirdy

Bericht door Littlebirdy » 29 nov 2014, 11:35

David schreef:Fijn dat het is gelukt :) Als er nu nog vragen zijn dan laat je het maar weten...
hahaha nou die komen vast nog wel....... :lol: .......wil eigenlijk nu ook wel zo'n update doen, om uit te proberen.
Moet alleen zo weg. Dus later weer verder.

Plaats reactie