Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met subfora

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Mendel
Contacteer:

Re: Diverse foutmeldingen, vreemde errors, zeer langzaam for

Bericht door Mendel » 20 jun 2012, 17:48

Ik weet niet of we nu meteen de schuld bij de server moeten leggen. Als je de index pagina benadert is deze gewoon steeds rap, zodra we naar fora gaan of andere onderliggende pagina's wordt het geheel wat traag...

Je hebt pb :)

DanielFr

Bericht door DanielFr » 20 jun 2012, 18:47

Gereageerd en account op Forum geactiveerd. ;)

Stigter
Contacteer:

Bericht door Stigter » 20 jun 2012, 19:26

Inderdaad, nu laadt hij wel snel, maar dat is wel anders geweest.
Afbeelding

Mendel
Contacteer:

Bericht door Mendel » 20 jun 2012, 19:33

Forum is overgezet op mijn server, aldaar blijft de traagheid op andere pagina's dan de index zich voordoen, dus wijt het probleem aan de huidige phpbb instalatie :)

DanielFr

Bericht door DanielFr » 20 jun 2012, 19:49

Inderdaad; als ik op een subforum (maakt niets uit welke) klik, dán gaat ie inderdaad heel langzaam, en duurt 't 5 minuten voordat de pagina geladen is. - Als je gewoon in je browser het adres intikt en op Enter duwt, is de site zelf, de Index, inderdaad wel méteen geladen en direct zichtbaar. - Vreemd ja... :?

Om de een of andere reden functioneert het Beheerderspaneel ook vrij normaal (in ieder geval sneller dan het Forum zelf).

Mendel
Contacteer:

Bericht door Mendel » 20 jun 2012, 20:06

Left/Right IDs was de boosdoener.

DanielFr

Bericht door DanielFr » 20 jun 2012, 21:03

Is het je gelukt het op te lossen? :D Was dat alles? :mrgreen:

EDIT: Maar als ik het goed begrijp covert dit het probleem van het verplaatsen van de subfora; het naar boven of naar onder schuiven om de auteurs op de goeie plek voor alfabetische volgorde te krijgen. - En het feit dat subfora opeens onder compleet andere categorieën stonden, en dat op het forum het ene sub-subforum doorlinkte naar een totaal ander sub-subforum wat helemaal niet daar thuishoort, en geheel op de verkeerde plek staat; lag dat soms ook hier aan...? :?

Mendel
Contacteer:

Bericht door Mendel » 20 jun 2012, 21:16

Dat was alles wat betreft deze fout ja, dat is het goede nieuws.

Het slechte nieuws is de opbouw van je forum.

Om precies te zijn het grote aantal subfora dat je in twee jaar hebt opgebouwd. Snap het idee wel, om elke auteur e.d. een subforum te geven, en phpbb laat dat ook onbeperkt toe.

Edoch elk subforum brengt een fractie meer belasting toe aan de server, je zit nu al op zo'n 1700 forums en dat zorgt al voor enige vertraging.

Vergelijk de laadtijd van de index pagina met een subforum, of een topicpagina. De index laadt zo rond de seconde, de andere pagina's zitten al rond de drie seconden.

Hoe meer subfora's je in de toekomst zal toevoegen, hoe langzamer deze laatste laadtijden zullen worden.

DanielFr

Bericht door DanielFr » 20 jun 2012, 22:34

Oké, mooi zo; hartelijk bedankt daarvoor dan! :D

Juist... precies, waar ik al bang voor was. Maar verder terug in dit topic werd mij toch een paar keer gezegd dat de hoeveelheid subfora écht niet de oorzaak van dit snelheids-probleem zou zijn... :|

Maar dat zou in feite toch ook belachelijk zijn dat een forum zo traag wordt van 'n hoge hoeveelheid subfora... Er zijn volgens mij nog wel VEEL grote fora en die hebben denk ik ook niet allemaal last van dit vertragings-probleem.

En kan dat opgelost worden door dan een groter / uitgebreider hosting-pakket aan te kopen? - Of dus te verhuizen naar een andere, betere webhost zoals mij ook door velen hier aangeraden wordt? :)

Wat ik wel nog even heel belangrijk vind om te melden:

Dit probleem bestond niet al van eerder. - We zijn namelijk al van veel langer geleden bezig met die vele subfora voor auteurs op het Forum aan te maken, maar we hebben er nog nooit eerder zoveel last van gehad dat het zo vreselijk traag is zoals nu.

Dat het forum sinds vorige week, (zie beginpost van dit topic) echt zómaar, plotseling, zo ontzettend langzaam werd, kwam niet doordat wij bijvoorbeeld de dag van te voren in één keer 100 nieuwe subfora aangemaakt hadden. -
De laatste keer dat we weer 'n hele rij van auteurs-subfora hadden toegevoegd is werkelijk waar al vele weken (2/3 maanden) geleden...

Dus waarom is het dan dat het ópeens, van de ene dag op de volgende, allemaal zo langzaam werd, die problemen ontstonden - (of, waarschijnlijk waren ze er wel al eerder, maar begonnen ze zich nu pas echt duidelijk te "uiten") - , en we (de rest van de leden dus ook) constant die errors en foutmeldingen (die ik ook in 't topic hier gekopieerd heb) tegenkwamen...? - Waar komt dat dan allemaal vandaan? :|

Mendel
Contacteer:

Bericht door Mendel » 20 jun 2012, 23:35

De plotselinge grote vertragingen kwam doordat de left/right ids stuk waren gegaan.

Ik wijs er alleen op dat er een vertraging van het forum merkbaar is door het grote aantal subfora. Dit heeft dus niks met de traagheid te maken die je sinds 12 juni ondervond.

Er zijn inderdaad veel grotere fora, maar je zal moeten zoeken naar andere met zoveel subfora.

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 20 jun 2012, 23:58

DanielFr schreef:Maar dat zou in feite toch ook belachelijk zijn dat een forum zo traag wordt van 'n hoge hoeveelheid subfora... Er zijn volgens mij nog wel VEEL grote fora en die hebben denk ik ook niet allemaal last van dit vertragings-probleem.
De geadviseerde limiet voor het aantal forums is ongeveer 1500. Er is geen harde limiet ingesteld, maar de ervaring is dat boven de 1500 forums de performance hinderlijk achteruit gaat of zelfs problemen geeft. De software is niet ontwikkeld voor dergelijke grote aantallen forums.
De reden hiervoor is dat het permissie systeem op forums gebaseerd is. Er wordt veel gevraagd van de database met dergelijke aantallen forums, die op hun beurt weer gekoppeld zijn aan gebruikers forum permissies die allemaal doorzocht moeten worden. (Ik probeer dit vereenvoudigd weer te geven.)

Het probleem doet zich niet voor met topics. Daar gelden geen aanbevolen limieten voor.
HGN op phpbb.com

DanielFr

Bericht door DanielFr » 21 jun 2012, 00:03

@Mendel: Oh oké, ; ik dacht dat die left/right id ID's alleen de oorzaak waren van het vreemde door elkaar en in de war staan van de diverse (sub)-subfora, en niet ook van de vertragingen. :P Sorry.
En ik maak me nu gewoon constant vreselijk zorgen dat dadelijk weer ieder moment de pagina "verspringt", en ik weer zo'n ERROR ( "Algemene fout" / "SQL server has gone away") melding te zien krijg op zo'n witte achtergrond... XD
- Want is dát nou eigenlijk ook hier mee opgelost...? :mrgreen: - Lag in feite alles dus aan die "Left/right ID's"...? - Ik ben gewoon nieuwsgierig en wil ik ook best zelf graag wat leren voor wellicht (hopelijk niet!!) volgende keer. ;)

Dat geloof ik zeker ja! - Maar mijn computer is overigens al altijd heel erg langzaam en komt om de haverklap vast te zitten. :roll: - Dus ik merk zelf niet echt het verschil of het forum, toen we dus maanden geleden begonnen zijn met dat nieuwe indelings-systeem om auteurs apart in subfora te plaatsen, het sindsdien ook nog eens éxtra een beetje langzamer geworden is. :)

Precies... - Maar mijn vraag is eigenlijk; kunnen we er iets aan doen of aan veranderen? - Heeft het inderdaad nut om een groter / uitgebreider hosting-pakket te betalen, of over te stappen naar een andere (betere) webhost (o.a. ook omdat die gasten bij Versio-"support" dus duidelijk niet genoeg verstand van deze zaken hebben, en totaal niet snel de goeie, fatsoenlijke en duidelijke en hulp kunnen bieden wanneer hard nodig), zoals volgens vele voorgaande reacties in dit topic dus wel zinvol zou kunnen zijn....? - Daar twijfel ik uiteraard nu flink over. :| - Want mocht dat niet persé nodig zijn , dan gaan we daar uiteraard niet alle moeite voor doen, de tijd en het geld daarin steken.

@Pola; Enorm bedankt voor die extra info en waarschuwing Pola! - Hier had ik echt geen flauw idee van... :shock: - Goed dat ik dit nu weet, want dan zal ik dit belangrijke punt echt moeten gaan aankaarten op het forum, om te kijken naar alternatieven en te bespreken wat de mogelijkheden zijn om het aantal subfora toch duidelijk te beperken, en zelfs beter, te verkleinen.
Laatst gewijzigd door DanielFr op 21 jun 2012, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 21 jun 2012, 07:29

Ik kan me bijna niet voorstellen dat met 44k posts er 1700 fora nodig zijn, dat is gemiddeld per forum ~25 posts. Als ik ook random een forum opendoen en naar de subfora ga kijken denk ik toch dat je keuzes zal moeten maken: http://lectomunda.net/viewforum.php?f=216 het grootste aantal fora heeft slechts 1 topic met een handjevol posts, een aantal zijn er in het geheel geen posts. Voor een gebruiker maakt het het volgen van een fora ook niet echt makkelijker.
Ik weet niet wat ieder subforum precies voor doel heeft, maar ik denk dat je toch is moet kijken naar meer losse topics (Bijvoorbeeld per boek/author een topic ipv een subforum).

DanielFr

Bericht door DanielFr » 21 jun 2012, 08:08

@Paul; Dat zijn inderdaad zeer-goed-en-wel overwogen keuzes die we gemaakt hebben om auteurs per subfora aan te maken... Konden wij vanaf het begin weten dat dit ooit zo'n dergelijke problemen zou veroorzaken...? :?
Alle andere opties hebben we in feite al 'n ruim half jaar geleden besproken en bekeken (inderdaad ook het per-topic gebeuren - zo was het ook eerst namelijk), maar 't huidige was toch écht de allerbeste en meest overzichtelijke; a.a. met die topics werd het één grote ongecontroleerde, warrige, onduidelijke zooi, dus...
We hebben er zo onze redenen voor. (Ik kan dat wel allemaal gaan uitleggen en ons zelf verantwoorden hier maar dat lijkt me ook niet echt noodzakelijk. :P )
We hebben er ook al zo ONTZETTEND veel werk, moeite en tijd in gestoken om het te maken tot wat het nu is, en persoonlijk heb ik er niet veel zin in (en de anderen denk ik ook niet - maar ik zal het hun zeker eens vragen en deze feiten, wat ik dus ook pas sinds gisteren weet, gaan voorleggen) om nu WEER alles in z'n totaliteit geheel opnieuw te moeten gaan omgooien (en dat het forum dan daardoor misschien weer 2/3 seconden sneller wordt)... :roll:

En sommige subfora zijn inderdaad uiteraard nog leeg, omdat we al 'n tijdje er niets aan hebben gedaan of hebben kunnen doen; en veel mensen hebben natuurlijk ook nog 'n leven buiten 't forum om. - En je kunt je vast niet voorstellen hoe ongelooflijk veel werk het eigenlijk is om van íedere auteur, stuk voor stuk, letterlijk íeder boek apart op 'n goeie manier, (met alle juiste informatie e.d.) op het forum toe te voegen. - Sommige auteurs-subfora zijn namelijk wel al (bijna) helemaal klaar en ingevuld met hun complete bibliografie, vanzelfsprekend dat er in andere nog niets, of pas één of twee boeken toegevoegd staan. ;)

Ger
Contacteer:

Bericht door Ger » 21 jun 2012, 08:52

Je kunt je natuurlijk ook afvragen of een forum dan wel het geschikte medium is voor zulks. Het lijkt me dan meer een catalogus-achtig iets, en dan kun je wellicht beter met een wiki uit de voeten...

DanielFr

Bericht door DanielFr » 21 jun 2012, 22:16

@Ger; Tja... daar heb je wel een punt, en ik heb er ook wel eens over nagedacht. Maar ik ben al blij genoeg dat ik (grotendeels) weet hoe ik 'n forum moet beheren, opbouwen en runnen... Ik zou echt bij god niet weten hoe ik in vredesnaam zo'n totaal andere site zou moeten beginnen en opbouwen... :? :shock: - Want daar komt natuurlijk veel en veel meer bij kijken (ook qua technische kennis uiteraard) dan een Forum; want dat is in feite al "klaar", direct te downloaden, te openen, en je kunt er zelf gemakkelijk mee aan de slag. :) Iets anders ligt echt volledig buiten mijn wetens en kunnen om. :roll:
En dan loop je natuurlijk het risico dat je gewoonweg een kopie wordt van sites als www.boekmeter.nl en www.goodreads.com ; en dat is wel het laatste wat we willen. ;) - We willen juist zoveel mogelijk uniek zijn en blijven. :D

DanielFr

Bericht door DanielFr » 23 jun 2012, 01:28

@Ger; Of heb jij, of iemand anders, misschien nog een andere, betere suggestie wat we kunnen doen en waar we met ons idee voor een zo compleet mogelijke, en meest uitgebreide boeken- & auteurs-site terecht zouden kunnen...? :) - Iets wat toch een beter alternatief, en makkelijkere optie zou zijn om helemaal te voldoen aan onze wensen?

Of bestaat er iets waardoor je tóch de mogelijkheid hebt, met zo'n grote hoeveelheid subfora, het forum volledig intact te houden, goed door kunt blijven werken, maar waardoor ons forum geen verdere, nieuwe problemen in de toekomst hoeft te ondergaan.... - En, toch ook uiteraard belangrijk, het forum op volle 100% snelheid kan blijven draaien, en niet (meer) vertraagd zal worden....

Alle tips zijn van harte welkom! :D

DanielFr

Bericht door DanielFr » 23 jun 2012, 04:23

Sorry beste mensen, heel slecht nieuws... - Het probleem met de subfora is dus nog steeds d zo, kijk eens hoe raar dit er weer uit ziet (bovenaan):

http://lectomunda.net/viewforum.php?f=249

Even verder:

http://lectomunda.net/viewtopic.php?f=252&t=2991

Stuart Woods en Dennis Wheatley ('t zijn trouwens bijna altijd deze twee namen die ik dus op de meest vreemde en verkeerde plekken in andere subfora zie staan); 't zijn beide HORROR-auteurs, en die dus ook onder die categorie toegevoegd zijn; - maar om de een of andere reden "verwijzen ze naar élkaar" (???) door, en dan ook nog eens daarna door naar Simon Beckett, wat dus een SPANNING/THRILLER-auteur is, en dus ook dáaronder in gedeeld staat.

En in dit 'oude' topic van Simon Beckett kunnen jullie ook gelijk zien hoe vreselijk en belachelijk raar die berichten er allemaal uit zien, - en dit is dus maar één van de VELEN voorbeelden van allemaal verwoeste topics (van vóór juni 2011); sinds dus die periode dat we in quarantaine hebben gezeten i.v.m. de verlopen domeinnaam - zie verder terug in dit topic)...: http://lectomunda.net/viewtopic.php?f=252&t=3082

Dit is toch werkelijk niet meer normaal. :shock:

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door Paul » 23 jun 2012, 10:29

Heb je het script om de left and right IDs op te lossen gedraaid met de support toolkit?

EDIT: Om nog even terug te komen op het tijds probleem. Hoe wijs je exact de permissies toe? Maak je zoveel mogelijk gebruik van rollen, en wijs je enkel permissies toe aan groepen en niet aan users?

Mendel
Contacteer:

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door Mendel » 23 jun 2012, 11:19

Het script voor left en right IDs is gedraaid met de support toolkit, sindsdien draait forum normaal op snelheid, maar zo te zien heeft het script dus niet alle fora herstelt, of zijn nadien de fora weer verschoven...

Gesloten