Could not connect to the database

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Skiddie
Contacteer:

Bericht door Skiddie » 12 feb 2004, 12:16

Hallo, ik ben nieuw met websites maken maar het begon allemaal heel leuk. ik wilde ook een leuke website maken, ik zit op een grafische school in de it righting dus ik ben er redelijk geinterreseerd door.

ik heb talloze tutorials op het internet gezocht over het installeren van je eigen webserver (was dus uiteindelijk gelukt is)

ik heb MySql geinstalleerd (mysql-3.23.58-win)
ik heb Apache geinstalleerd (apache_1.3.29-win32-x86-no_src)
ik heb php 4.3 geinstalleerd (php-4.3.4-installer)
ik heb phpmyadmin geinstalleerd (phpMyAdmin-2.5.5-pl1)

alles getest en alles werkt. (als ik iemand mijn "website URL" geef dan kan hij/zij alles zien wat ik gemaakt heb.

maar nu dus alles geinstalleerd is werd het tijd om er een aantal dingen op te zetten : phpbb leek me wel een leuke feature op mijn website.

maar nu het probleem :
als ik phpbb probeer te installeren krijg ik als foutmelding :

Code: Selecteer alles

Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in c:\program files\apache group\apache\htdocs\phpbb2\db\mysql4.php on line 330

Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in c:\program files\apache group\apache\htdocs\phpbb2\db\mysql4.php on line 331
phpBB : Critical Error 

ik ben echt ten einde raad, ik heb van alles geprobeert (4 uur lang) maar ik kan echt niets vinden, dus kan ALSJEBLIEFT iemand me vertellen wat ik moet doen ??

EDIT : dit is al talloze keren gevraagd, dat weet ik, ik heb ze ook opgezocht, maar elke keer als het opgelost is dan zeggen de vragers alleen : "Thanks, het werkt" en dus heb ik er niets aan ...

Podium4

Bericht door Podium4 » 12 feb 2004, 13:19

Wanneer krijg je de error? na het invullen van de install.php pagina of als je naar de install.php toe wil?

btw: je hebt mysql 3 geinstalleerd dus als je phpbb gaat installeren moet je mysql 3 aanklikken en niet 4...
Alleen support via het forum, dus geen support via email, msn of pb.

Skiddie
Contacteer:

Bericht door Skiddie » 12 feb 2004, 13:26

Sorry voor het misverstand maar ik heb Mysql 3 én 4 gedownload.
ik dacht hoe nieuwe hoe beter, dus daarom heb ik de nieuwste gekozen.
ik heb nu 4.1 aan (dus kies ik voor de optie 4.x)

Nu ben ik een beetje in de war.
ik keek bij Mysql webadmin en dat is versie 1.4 (niet 4.1 wat ik dacht dat het versie van mysql was)
hoe zie je welke versie je hebt van mysql ?

MySQL 3.23.58-nt draait op localhost als root@localhost

ik krijg die foutmelding nadat ik via mijn website install.php aanklik en ingevuld heb.
(als ik index.php kies komt hij bij install.php uit)

ook las ik nog iets over config.php rechtermuisknop en dan iets veranderen, hoe doe je dat als je niet gebruik maakt van WS-FTP ?
het is iets met die database want als ik alles invul behalve die database dan krijg ik :

Er is een fout opgetreden tijdens de installatie 
Er is een fout opgetreden tijdens het updaten van de database
No Database Selected 
Als ik die sql admin open en dan op databases dan staat mij "database" er wel bij (geen bestanden in de map) het is een map by the way, hoort dat ?

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 12 feb 2004, 17:34

Je kan maar een versie van mysql geeinstaleerd hebben. Je moet dus de oudste gebruiken die je het eerst geinstaleerd hebt. Dat is waarschijnlijk 3.* en dus moest je dat ook invullen bij de configuratie. Als je het wil veranderen moet je in config.php mysql4 veranderen in mysql.

Skiddie
Contacteer:

Bericht door Skiddie » 12 feb 2004, 17:57

config is leeg, hoe kan dat ? wat moet ik doen om hem te vullen ?

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 12 feb 2004, 18:09

phpBB instaleren met als database mysql.

Skiddie
Contacteer:

Bericht door Skiddie » 12 feb 2004, 18:16

maar dat lukt dus niet, want hij kan niet connecten naar de database ... toch ? :roll:
phpBB installeren ... dat is ?? toch gewoon alles uploaden (wat dus niet nodig is in mijn geval) en dan install.php -> alles invullen klaar ?

moet ik soms iets doen met mysql ... iets typen ofzo ??
want als ik die database bekijk (tenminste, ik denk dat ik het bekijk) dan staat er niets in.
Laatst gewijzigd door Skiddie op 12 feb 2004, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 12 feb 2004, 18:18

Skiddie
Contacteer:

Bericht door Skiddie » 12 feb 2004, 18:46

oke, bedankt voor de hulp tot zover.

ik doe natuurlijk wat je me vertelde (naar die link gaan en dat bekijken)
daar vind ik een stukje tekst dat al in de vraag voorkwam maar waat ik niet uitkom.

Upload dus de gehele phpBB2 map inclusief alle sub-mappen en bestanden naar je webserver, meestal in een map die zoiets als public_html, httpdocs of www heet.
Als het uploaden klaar is sluit dan de verbinding nog niet af, maar verander de chmod instellingen van het bestand phpBB2/config.php naar 777 (rwxrwxrwx). Dit kun je doen door op met de rechter muisknop op het bestand te klikken en te kiezen voor Attributes/CHMOD en dan te wijzigen. Hierna kun je de FTP-verbinding afbreken en het programma sluiten.
ik HEB wel WS_FTP, maar ik vind niet dat Attributs of CHMOD.

en is het ook mogelijk om manual te doen ? zo ja, hoe ?

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 12 feb 2004, 18:49

Het kan ook ergens anders in menu's staan.

Skiddie
Contacteer:

Bericht door Skiddie » 12 feb 2004, 19:00

chmod is nergens te vinden. als ik het zoek in de index van de help file vind hij ook al niets, is het misschien een afkorting ergens van ofzo ? wees alsjeblieft zo duidelijk mogelijk.

(weergave op details zetten)
attributes gevonden, hoe edit je ze ?
aha, de gebruikers die het mogen editen is het. lekker dan dat dat in de installatie uitleg staat :roll:

anyway, ik heb dus mijn eigen webserver en ik maak dus niet gebruik van WS_FTP... hoe moet ik het dan instellen ?

Btw, ik krijg dit als ik Nederlands kies bij de installatie, maar dat zal wel komen door dat bestandje dat ik niet kan editten ??
Engels doet het wel gewoon. (qua weergave)

Warning: main(./../language/lang_dutch/lang_main.php): failed to open stream: No such file or directory in c:\program files\apache group\apache\htdocs\phpbb2\install\install.php on line 450

Warning: main(): Failed opening './../language/lang_dutch/lang_main.php' for inclusion (include_path='.;c:\php4\pear') in c:\program files\apache group\apache\htdocs\phpbb2\install\install.php on line 450

Warning: main(./../language/lang_dutch/lang_admin.php): failed to open stream: No such file or directory in c:\program files\apache group\apache\htdocs\phpbb2\install\install.php on line 451

Warning: main(): Failed opening './../language/lang_dutch/lang_admin.php' for inclusion (include_path='.;c:\php4\pear') in c:\program files\apache group\apache\htdocs\phpbb2\install\install.php on line 451

superman5000
Contacteer:

Bericht door superman5000 » 12 feb 2004, 19:58

heb je wel een database aangemaakt via phpmyadmin.

de errors die je krijgt betekennen dat je niet alles in je juiste map hebt gezet.

Skiddie
Contacteer:

Bericht door Skiddie » 12 feb 2004, 20:10

Skiddie schreef:Als ik die sql admin open en dan op databases dan staat mij "database" er wel bij (geen bestanden in de map) het is een map by the way, hoort dat ?
Dus : ik ben op die phpMyAdmin gaan staan heb in het vakje "Nieuwe database aanmaken" - "phpBB" ingetypt en toen aanmaken.

is dat het aanmaken van een database ? of moet er nog iets gebeuren ?

als ik trouwens daarna in phpMyAdmin sta kan ik kiezen tussen mysql en die phpBB die ik zojuist aangemaakt heb, maar nogmaals in die phpBB database staat niet, in die mysql wel ...

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 12 feb 2004, 22:42

Wat staat niet? En die error betekenen dat je geen lang_*.php bestanden hebt upgeload.

Je moet gewoon de mysql gegevens invullen en die net aan gemaakte datab ase bij database naam.

Skiddie
Contacteer:

Bericht door Skiddie » 13 feb 2004, 09:36

ja oke dus stel ik maak DB "phpbb" aan ... dan staat er niets in maar dan vul ik bij die install onder DB naam "phpBB" in ? dan zegt hij precies hetzelfde, cant connect to database.

ik heb trouwens een router, maakt dat uit ? (die poort staat wel open)
tenminste, alles doet het wel gewoon, je kan van die server downloaden als ik er iets opzet, dat is het probleem niet.

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 13 feb 2004, 16:13

Weet je zeker dat je alles ingevuld hebt van de host? (host, naam, soort, user, pass)

Skiddie
Contacteer:

Bericht door Skiddie » 13 feb 2004, 16:27

Bijna, kan iemand me dan vertellen hoe ik alles kan vinden :

host
naam
soort
user
pass

(gewoon dat ik 100% zeker weet dat ik het juiste heb ingevuld)

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 13 feb 2004, 16:29

Host is meestal localhost of een ip of 127.0.0.1

De naam heb je net aangenmaakt en de pass en user moet je van je host krijgen.

Skiddie
Contacteer:

Re: Could not connect to the database

Bericht door Skiddie » 13 feb 2004, 17:30

Skiddie schreef: ik heb talloze tutorials op het internet gezocht over het installeren van je eigen webserver (was dus uiteindelijk gelukt is)
Ik heb mijn eigen webserver (dus dan wat ?)
is er nog een plaats om het terug te lezen of op kan vragen via CMD ?
------------------------------------------

hoe weet ik trouwens hoe de database "klaar" is ? moet ik nog iets doen met die database ? want ik heb hem alleen een naam gegeven :roll:

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 13 feb 2004, 18:20

Standaard is het wachtwoord leeg en de gebruikersnam root.

En dat tweede snap ik niet echt. Wat bedoel je met klaar?

Gesloten